Is een officiële diagnose nodig voor mijn kind?
In Vlaanderen is dat niet volkomen nodig. Je kan terecht bij auticoaches zonder officiële diagnose. Ook op school kunnen aanpassingen gebeuren. Een diagnose geeft vaak geen duidelijke handvatten voor de dagelijkse praktijk. Een onderzoek naar het denkprofiel van je kind, zodat je als ouder en school heel gericht ondersteuning kan bieden. Bij Het Lampje voeren we deze denkprofielonderzoeken uit. We nemen ook contact op met de school om alles goed af te stemmen. En jij staat er niet alleen voor: als ouder krijg je ook gerichte ondersteuning en begeleiding.
In Nederland zijn de diagnoses nog van groter belang om de nodige ondersteuning te bekomen via de gemeente.
Kan een kind autistisch en hoogbegaafd zijn?
Ja, dat kan. En het komt vaker voor dan men denkt. Hoogbegaafdheid en autisme kunnen elkaar versterken, maar ook tegenwerken. Deze kinderen zijn snel van begrip, creatief en gevoelig. Ze kunnen complexe ideeën uitdrukken, maar sociaal botsen. Hun intensiteit wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ze vallen tussen wal en schip: te slim voor extra zorg, te kwetsbaar voor gewone aanpak. Het Lampje brengt het denkprofiel van kinderen in kaart, zodat hier duidelijkheid over bestaat.
Moet ik wachten op een diagnose om hulp te krijgen?
Neen, absoluut niet. Een diagnose kan duidelijkheid geven, maar is geen voorwaarde om te starten met ondersteuning. Veel ouders voelen al lang dat er iets anders speelt bij hun kind, nog voor er ooit een test werd afgenomen. Bij Het Lampje kan je gewoon beginnen met een gesprek, een ouderopleiding of een webinar, met of zonder officiële diagnose. We vertrekken vanuit jouw ervaring en je kind zoals het nu is. Wacht niet op een stempel. Begin gewoon met begrijpen.
Hoe herken ik autisme bij mijn kind?
Autisme herken je niet aan één duidelijk kenmerk, maar aan een combinatie van gedragingen. Je merkt dat je kind anders denkt, voelt of reageert . Het kan moeite hebben met prikkels, veranderingen of sociale situaties. Je ziet vaak intens of net teruggetrokken gedrag. Je voelt als ouder dat er iets anders is. Vertrouw op dat buikgevoel – het is vaak de juiste eerste stap. Bij Het Lampje kijken we niet alleen naar ‘typische’ kenmerken, maar vooral naar jouw kind in zijn geheel. Want autisme ziet er bij elk kind anders uit.
Het gaat op school goed, maar thuis is er veel spanning. Wat nu?
Bij hoogbegaafde kinderen met autisme komt het vaak voor dat ze op school veel energie steken in het volgen van lessen, het omgaan met prikkels en het afstemmen op anderen. Ze doen vaak erg hun best om zich aan te passen en alles “goed” te laten verlopen. Dat kost echter veel energie.
Thuis, in de veilige omgeving, laten kinderen deze opgebouwde spanning los. Dit kan zich uiten in vermoeidheid, boosheid of overprikkeling. Het betekent niet dat het thuis misgaat, maar juist dat uw kind zich veilig genoeg voelt om de spanning te ontladen.
Door dit patroon te herkennen, kunnen we samen zoeken naar manieren om de belasting overdag te verlagen en uw kind ook thuis meer rust en balans te geven.
Moet een kind dat cognitief voorloopt maar sociaal moeite heeft, versneld worden?
Versnellen is geen standaardoplossing. Het kan voor sommige kinderen helpend zijn om beter aan te sluiten bij hun cognitieve niveau, maar bij anderen kan de sociale ontwikkeling hierdoor extra onder druk komen te staan. Het gaat dus om de afweging: wat heeft dit kind op dit moment het meest nodig? Soms betekent dat versnellen met extra sociale ondersteuning, soms juist meer uitdaging binnen de huidige groep. De beslissing maken we altijd in overleg en afgestemd op het individuele kind.
Is buitengewoon of speciaal onderwijs niet beter voor deze kinderen vanwege hun autisme?
Niet per se. De keuze voor onderwijs hangt af van de noden van het kind, niet alleen van het label. Sommige kinderen bloeien op in regulier onderwijs met passende ondersteuning, anderen hebben baat bij de structuur van buitengewoon onderwijs. Het gaat altijd om een individuele afweging samen met het kind, ouders en school.
Is een school die zich richt op hoogbegaafde kinderen aangewezen voor deze kinderen?
Dat kan, maar is niet automatisch de beste keuze. Een school voor hoogbegaafden biedt vaak veel cognitieve uitdaging, maar houdt niet altijd rekening met de de bijkomende noden van het autisme. Belangrijk is dat de school beide aspecten begrijpt en ondersteunt, omdat het een én-én verhaal is. De juiste ondersteuning kan zowel in het reguliere als het buitengewone of speciale onderwijs gegeven worden. Open-communicatie en echt kijken naar het kind dat het schooltraject een succes wordt.