Professionals - Autisme - Hoogbegaafdheid

Herken je deze uitdagingen bij hoogbegaafde leerlingen?

Je begeleidt een HB-leerling, sterk in kennis en inzicht.

Je herkent veel in het profiel van (uitzonderlijke) hoogbegaafdheid (U-HB)  en biedt passend onderwijs aan: verdieping, compacting, keuzewerk...

Toch merk je dat deze aanpassingen soms niet aanslaan: niet starten of diepgaand uitstelgedrag, verrassende fouten, geen aansluiting met andere HB-kinderen, diepe moeilijkheden met executieve vaardigheden, .... 

Leerkracht autisme

Soms herken je kenmerken van autisme (ASS), of vermoed je een dubbelbijzonder profiel (HB en ASS).

En ergens sluimert die zorg: als dit zo doorgaat, dreigt schooluitval.

Herken je dit in je werk? 

Je ziet een kind met uitzonderlijke talenten, maar die er niet in slaagt om zijn potentieel te benutten.
Misschien is hij briljant in redeneren, maar blijft het huiswerk onaf.

Of lijkt ze sociaal onhandig, terwijl ze juist een diepe behoefte heeft aan verbinding.

Soms lijkt de kennis ver vooruit, maar de praktische uitvoering blijft achter.

het lampje autisme coach hoogbegaafdheid

Of hoor je 'ik weet het niet' op de vragen die je stelt.

🟢 Je zoekt manieren om zowel de cognitieve kracht als de emotionele en sociale ontwikkeling te ondersteunen.

🟢 Je vraagt je af: is dit (ook) autisme? Hoogbegaafdheid? Of een combinatie – dubbelbijzonder?

🟢 Je wil meer inzicht om de kind echt te begrijpen en passende uitdagingen te bieden.

🟢 Je wilt handvatten voor de combinatie van uiteenlopende noden binnen je klas/groep of coaching.

Heb jij een vraag over je bijzondere leerling? 

Contacteer me zeker!

Aanbod voor onderwijsprofessionals – Onderzoek, Opleidingen & Persoonlijke Begeleiding

Wij helpen leerkrachten, intern begeleiders en coaches om kinderen met hoogbegaafdheid en/of autisme beter te begrijpen en te begeleiden.

Het lampje oplieding ass hb

Opleiding: kijk achter het label autisme


  • Brengt denkprofiel en leerstijl in kaart
  • Legt sterktes en uitdagingen bloot

  • Concrete tips voor onderwijsaanpassing en begeleiding

  • Taal om ouders en collega's te informeren

Klik hier voor bijkomende informatie

Webinars


  • Snel bijleren over 1 focus-onderwerp
  • Topspreker, wetenschappelijk en ervaring
  • Praktische tools om talenten tot bloei te brengen

  • Kijken op eigen tempo, met mogelijkheid tot terugkijken
  • Onepage, alles in 1 overzicht

Bekijk hier de actuele onderwerpen.

Opleidingen


  • Inleefdag: 'Kruip in de huid van een (hoogbegaafd)kind met autisme'
  • Opleiding op maat van jouw organisatie.

Neem vandaag nog contact op.

Bekijk hier wat Het Lampje nog meer te bieden heeft. 

Wat andere professionals over Het Lampje zeggen

Getuigenissen

Wat leer jij bij Het Lampje?

Bij Het Lampje leer je helder in kaart brengen hoe een kind denkt en leert. Zo kun je als coach, IB’er of leerkracht:

  • Zelf denk- en leerprofielen van leerlingen opstellen

  • De juiste aanpak vinden voor kinderen met een dubbeldiagnose van hoogbegaafdheid en autisme

  • Effectief communiceren met deze kinderen en iedereen in hun omgeving

ondersteuning dubbelbijzondere leerling
  • De balans vinden tussen de uitdagingen van hoogbegaafdheid en autisme

  • Met gerichte strategieën het verschil maken in de klas of begeleiding

  • Ruimte creëren voor groei zonder de groep uit het oog te verliezen

Wij geloven niet in standaardoplossingen of labels. Met onze kennis van hoogbegaafdheid, autisme en onderwijspraktijk bieden we praktische en warme ondersteuning die echt werkt.

Samenwerken met Het Lampje

Bij Het Lampje brengen we diepgaande expertise en praktische toepasbaarheid samen. Wij ondersteunen organisaties die hun kennis over autisme, en de unieke combinatie van autisme en hoogbegaafdheid, naar een hoger niveau willen tillen.

Zo vertrouwt GO! Vlaanderen op ons als hoofddocent autisme voor hun leerkrachten, en werken samenwerkingsverbanden in Nederland graag met ons vanwege onze gespecialiseerde aanpak.

samenwerking Het Lampje

Op zoek naar maatwerk?

Wij bieden inspirerende in-company opleidingen die perfect aansluiten bij de uitdagingen en behoeften van uw team.

Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe wij samen impact kunnen maken.

Onze visie

Achter elk gedrag zit een reden.

Achter elke frustratie, een behoefte aan rust, duidelijkheid of uitdaging.

Wij helpen jou door die bril te kijken, zodat je niet alleen problemen ziet, maar ook mogelijkheden.

Of je nu in de klas staat, begeleiding geeft of beleid maakt: met het juiste inzicht kun je het verschil maken in het leven van een leerling die net even anders denkt.

FAQ

Moet ik altijd verrijkingsmateriaal aanbieden, ook als het kind snel overprikkeld raakt?

Niet altijd. Het belangrijkste is dat het aanbod aansluit bij wat het kind op dat moment nodig heeft. Bij een hoogbegaafd kind met autisme gaat het vaak om een balans tussen uitdaging en autismevriendelijkheid. Soms heeft een kind vooral baat bij rust, voorspelbaarheid en minder prikkels. Op andere momenten is juist extra uitdaging nodig om motivatie en welbevinden vast te houden.

Hb betekent dus zeker niet altijd dat er verrijkingsmateriaal moet aangereikt worden. De verhouding kan verschillen per situatie en per periode. Samen met het kind en de betrokkenen kijken we steeds opnieuw wat passend is.

De ouders zeggen dat deze leerling autisme heeft. Hier op school doe ik geen aanpassingen en verloopt alles vlot. Moet ik dan aanpassingen doen?

Ja, ook als alles nu vlot lijkt te verlopen. Autisme is niet altijd zichtbaar, en sommige kinderen passen zich tijdelijk sterk aan, wat veel energie kost. Dit kan later alsnog leiden tot overbelasting of problemen. Door proactief kleine, autismevriendelijke aanpassingen te doen , bouw je veiligheid en stabiliteit in. Zo voorkom je dat het kind in een later stadium vastloopt en laat je zien dat je rekening houdt met zijn unieke manier van informatie verwerken.

Moet een kind dat cognitief voorloopt maar sociaal moeite heeft, versneld worden?

Versnellen is geen standaardoplossing. Het kan voor sommige kinderen helpend zijn om beter aan te sluiten bij hun cognitieve niveau, maar bij anderen kan de sociale ontwikkeling hierdoor extra onder druk komen te staan. Het gaat dus om de afweging: wat heeft dit kind op dit moment het meest nodig? Soms betekent dat versnellen met extra sociale ondersteuning, soms juist meer uitdaging binnen de huidige groep. De beslissing maken we altijd in overleg en afgestemd op het individuele kind.

Hoe werk ik effectief samen met ouders van een hoogbegaafd kind met autisme?

Effectieve samenwerking begint met open communicatie en wederzijds vertrouwen. Ouders zijn vaak de experts in hoe hun kind functioneert en uitdagingen ervaart, terwijl school zicht heeft op het functioneren in de klas. Door ervaringen en kennis te delen, ontstaat een vollediger beeld van wat het kind nodig heeft. Regelmatig afstemmen, samen zoeken naar balans tussen uitdaging en rust, en afspraken duidelijk en voorspelbaar maken helpt om het kind optimaal te ondersteunen.

Is buitengewoon of speciaal onderwijs niet beter voor deze kinderen vanwege hun autisme?

Niet per se. De keuze voor onderwijs hangt af van de noden van het kind, niet alleen van het label. Sommige kinderen bloeien op in regulier onderwijs met passende ondersteuning, anderen hebben baat bij de structuur van buitengewoon onderwijs. Het gaat altijd om een individuele afweging samen met het kind, ouders en school.

Nog vragen? 

Neem contact op