Kan een kind autistisch en hoogbegaafd zijn?
Ja, dat kan. En het komt vaker voor dan men denkt. Hoogbegaafdheid en autisme kunnen elkaar versterken, maar ook tegenwerken. Deze kinderen zijn snel van begrip, creatief en gevoelig. Ze kunnen complexe ideeën uitdrukken, maar sociaal botsen. Hun intensiteit wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ze vallen tussen wal en schip: te slim voor extra zorg, te kwetsbaar voor gewone aanpak. Het Lampje brengt het denkprofiel van kinderen in kaart, zodat hier duidelijkheid over bestaat.
Moet een kind dat cognitief voorloopt maar sociaal moeite heeft, versneld worden?
Versnellen is geen standaardoplossing. Het kan voor sommige kinderen helpend zijn om beter aan te sluiten bij hun cognitieve niveau, maar bij anderen kan de sociale ontwikkeling hierdoor extra onder druk komen te staan. Het gaat dus om de afweging: wat heeft dit kind op dit moment het meest nodig? Soms betekent dat versnellen met extra sociale ondersteuning, soms juist meer uitdaging binnen de huidige groep. De beslissing maken we altijd in overleg en afgestemd op het individuele kind.
Hoe herken ik autisme bij mijn kind?
Autisme herken je niet aan één duidelijk kenmerk, maar aan een combinatie van gedragingen. Je merkt dat je kind anders denkt, voelt of reageert . Het kan moeite hebben met prikkels, veranderingen of sociale situaties. Je ziet vaak intens of net teruggetrokken gedrag. Je voelt als ouder dat er iets anders is. Vertrouw op dat buikgevoel – het is vaak de juiste eerste stap. Bij Het Lampje kijken we niet alleen naar ‘typische’ kenmerken, maar vooral naar jouw kind in zijn geheel. Want autisme ziet er bij elk kind anders uit.
De ouders zeggen dat deze leerling autisme heeft. Hier op school doe ik geen aanpassingen en verloopt alles vlot. Moet ik dan aanpassingen doen?
Ja, ook als alles nu vlot lijkt te verlopen. Autisme is niet altijd zichtbaar, en sommige kinderen passen zich tijdelijk sterk aan, wat veel energie kost. Dit kan later alsnog leiden tot overbelasting of problemen. Door proactief kleine, autismevriendelijke aanpassingen te doen , bouw je veiligheid en stabiliteit in. Zo voorkom je dat het kind in een later stadium vastloopt en laat je zien dat je rekening houdt met zijn unieke manier van informatie verwerken.
Moet ik wachten op een diagnose om hulp te krijgen?
Neen, absoluut niet. Een diagnose kan duidelijkheid geven, maar is geen voorwaarde om te starten met ondersteuning. Veel ouders voelen al lang dat er iets anders speelt bij hun kind, nog voor er ooit een test werd afgenomen. Bij Het Lampje kan je gewoon beginnen met een gesprek, een ouderopleiding of een webinar, met of zonder officiële diagnose. We vertrekken vanuit jouw ervaring en je kind zoals het nu is. Wacht niet op een stempel. Begin gewoon met begrijpen.
Is het gedrag thuis anders dan op school?
Vaak wel. En dat in beide richtingen. Op school houden ze zich sterk of stil om te ‘passen’. Thuis komt de spanning eruit: boosheid, huilbuien, koppigheid. Op school zijn ze heel druk, agressief of niet aandacht. Thuis heb je het perfecte kind, dat alles goed doet. Je lijkt twee totaal verschillende kinderen te hebben. Bij Het Lampje nemen we jouw verhaal ernstig. Want samen zoeken hoe we je jou en je kind kunnen ondersteunen, is onze passie.