Toch even verduidelijken

Toch even verduidelijken.....

18 april 2019 • Blog • Autisme en Autisme & Hoogbegaafdheid

Gisteren lanceerde ik in lange tijd nog eens een echt informatief artikel: Centrale Coherentie 1. Hierin leg ik de basis uit van wat Centrale Coherentie zoal inhoudt. 

Als download had ik er een schema bijgevoegd om kinderen met autisme op weg te zetten. Maar ik vernam via verschillende kanalen dat dit schema niet de duidelijkheid gaf, die verondersteld werd. 
Tja, ik dacht er nog snel een cadeautje bij te doen... maar dan ontdek je weer.... haast en spoed is zelden goed. 

Ik start dus opnieuw.

Centrale Coherentie

Ik vertelde je over de warrige, inefficiënte manier van prikkelverwerking bij kinderen met autisme. In plaats van een mooi gestructureerd pad, hebben ze een wirwar van wegjes in hun hoofd.

Door deze warrige manier van prikkelverwerking ondervinden ze tal van moeilijkheden:

  • Tijdrovend, omdat ze verschillende paden hebben
  • Energierovend, omdat alle paden geactiveerd worden
  • Verkeerd antwoord, omdat ze een ander pad in hun hoofd nemen
  • Herhalen, omdat ze rondjes draaien in hun hoofd
  • Geen antwoorden weten, omdat het pad stopt
  • ....

Heel wat ongemakken die ze dagdagelijks ondervinden.
 
Je kan deze makkelijk vergelijken met een ritje Hasselt - Blankenberge, met  GPS via de autosnelweg of zonder GPS via lokale wegen. 
Zal ik even een lijstje maken van mogelijke obstakels? 

  • Tijdrovend
  • Brandstof-zuipend
  • Verkeerde wegen nemen
  • Rotondes
  • Doodlopende straten
  • Omleidingen
  • ....

Snak je op dit moment niet naar een GPS die je aangeeft wat je moet doen? Hoe je sneller kan rijden? Welke wegen je moet vermijden? 

Het bijgevoegde document is een GPS die je kan gebruiken bij je kind. 

  • Onderwerp

Je geeft de correcte eindbestemming in.
vb. verjaardagsfeest Opa

  • Wie?

Je geeft aan wie hier allemaal kan zijn. 
vb. ons gezin, gezin van Tante en Nonkel, oma & opa

  • Wat?

Je geeft aan wat je kind er kan verwachten. Voor sommige kinderen kan dit vrij beknopt, anderen hebben eerder een planning nodig. 
vb. je geeft aan wat je kind daar kan doen: praten in het salon -  taart eten - met zus spelen - boek lezen - gamen - naar de paarden wandelen

  • Waar? 

Dit spreekt voor zich. Hier kan je vb. ook aangeven op welke plek aan tafel je kind zit & wie mee aan tafel zit. 

  • Wanneer? 

Hoewel het voor ons vaak duidelijk is, is het van belang hier duidelijk in te zijn. Ga je voor het middageten, of er juist na? Is het dan opa zijn verjaardag? Of is hij al verjaard? 

  • Hoe? 

Op welke manier ga je: fiets, bus, auto? Welke weg volg je? Waar fietst papa en kleine zus? 

  • Waarom? 

Als een kind weet waarom het iets moet doen, werkt het ook makkelijker. Het gaat hier vaak over heel basale verklaringen. Waarom organiseert opa een feestje? Je kind vindt dit namelijk hatelijk. 

Duidelijkheid

Het lijkt saai, nutteloos, ... Maar neen, voor kinderen met autisme is dit aangenaam & rustgevend. Het maakt dat het kind reeds weet wat hij kan verwachten en wat er gaat gebeuren. 

Voorspelbaarheid

Door deze manier van werken moet een kind geen beroep doen op hun verbeelding, wat voor hen vaak moeilijk is. Het krijgt alle informatie die broodnodig is om op een rustige manier naar een onvoorspelbaar event te gaan. 
Het voordeel van deze structuur is dat je de informatie moet beperken tot de essentie. Je kind kan dus minder verdwalen in zijn hoofd. En weet je.... na een tijd vraagt hij er echt zelf om. 

Tijdswinst 1

In het begin vraagt het veel tijd en energie om dit uit te werken. Je wil het goed doen, je hebt  het structuurblad nodig. Maar oefenen baart kunst.... Je gaat er snel mee weg zijn. Binnenkort tover je op elk moment potlood en papier uit je zak om te verduidelijken.

Tijdswinst 2

De tijd die het nu vraagt om uit te schrijven, win je snel terug. Stel je voor dat het aantal crisissen, koppige reacties van je kind afneemt. Wat zou dit voor je beteken? 

Weet je trouwens dat het visuele stuk voor kinderen met autisme een belangrijke component is. Je zal het zelf snel genoeg merken dat dit plan echt wel insteek krijgt bij je kind. Wil je helemaal straf te werk gaan, durf dan te tekenen. Dit is nog duidelijker voor kinderen. 

Stress

Neen, ik heb het hier niet over jou stress. 
Je zal zien dat de stress bij je kind afneemt. Hij zal rustiger zijn en kalmte vinden. Hoe meer op voorhand uitwerkt, hoe makkelijker het zal gaan. 

Dus, ik zou zeggen, aan de slag ermee! Neem er in het begin uitgebreid je tijd voor. 

Wil je toch meer weten over autistisch denken en wat je je als ouder kan doen? Sluit je dan aan bij de cursus: Het autisme in je kind herkennen. Je krijgt naast een hele hoop achtergrond, pakken aan materialen om zelf met je kind aan de slag te gaan. 

tot later,

Adi

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes