Ouders / grootouders
Leerkrachten / Ondersteuners / CLB-medewerkers
Coaches / Therapeuten / Psychologen
vrij beschikbaar
Herken jij dit?
Het lijkt of je kind zich in twee verschillende werelden bevindt.
Langs de ene kant kan het kind heel wat kennis opdoen en heel snel denken. Maar langs de andere kant lijkt het soms zo moeilijk om dagelijkse activiteiten uit te voeren, komen er melt-downs of heb je het gevoel dat je niet kan doordringen.
Als ouder of leerkracht zit je met een kind dat een grote afhankelijkheid vertoont, maar langs de andere µnood heeft aan autonomie. Een kind dat top down denkt, maar ook bottom-up.
Wat is het nu?
De combinatie autisme en hoogbegaafdheid vormt een uitdaging. Het vraagt een zeer unieke aanpak, want beide pakjes in de rugzak van je kind zijn even belangrijk.
Maar omdat ze vaak tegenstrijdig zijn, zorgt dat voor veel onzekerheid bij het kind, ouders en leerkrachten. Wat heeft dit kind nu nodig om ten volle te ontwikkelen? Moeten we het inderdaad gaan zoeken binnen het autisme of de hoogbegaafdheid?
Dit verschil tussen beiden is belangrijk om een juiste begeleiding te kunnen uitzetten, maar ook naar het zelfbeeld van een kind. Wanneer er hier duidelijkheid over is, kan een proces van zelfaanvaarding en zelfwaardering starten.
In dit webinar leg ik uit hoe je autisme en hoogbegaafdheid kan onderscheiden op basis van informatieverwerking. Door op deze manier naar die combinatie te kijken, kan je het verschillende denkpatroon van een kind met autisme in kaart brengen. Dit is immers heel anders dan dit van een louter hoogbegaafd kind.
Wat kan je verwachten?
Waarom?
Waarin is het denkpatroon van een kind met autisme en hoogbegaafdheid anders dan van louter hoogbegaafde kinderen?
Het gaat niet zozeer over wat je binnen deze combinatie als ondersteuning kan aanbieden. Hiervoor raden we aan persoonlijk contact op te nemen, omdat elk kind zo uniek is.
Praktische Tips
Tips om beiden uit elkaar te halen. En dus beperkte tips over de aanpak van deze mooie jongeren.
Heldere taal
Gewone, eenvoudige en duidelijk taal met heel veel voorbeelden.
Inschrijven?
Ik volgde het webinar 'verschil tussen hoogbegaafdheid en autisme - cognitief' bij Adi. Naast een goed onderbouwd theoretisch kader, maakt Adi alles helder met concrete praktijkvoorbeelden en heb je nadien heel wat inspiratie. Je voelt de passie die ze heeft voor kinderen en jongeren met autisme en ik geloof dat ze met haar manier van werken de wereld voor hen, én hun omgeving, weer een beetje mooier (lees: voorspelbaarder, rustiger, duidelijker, bevattelijker,...) maakt.
Ik heb een webinar gevolgd over autisme en communicatie, erg interessant en meteen bruikbaar. Ook heeft Adi me goed verder geholpen, toen ik na het webinar nog met vragen zat. Het advies was goed onderbouwd en je merkt dat ze veel ervaring heeft.
Ik heb al meer dan 5 webinars gevolgd bij het Lampje en ze geven mij meer inzicht in autisme en tips in omgaan met wat eerst vreemd gedrag leek te zijn. Ik voel me begrepen in Adi's antwoorden op mijn vragen. Een aanrader!
Adi is een fijne en betrokken expert. Ze heeft veel praktische tips en ideeën om om te gaan met autisme en hoogbegaafdheid, maar laat ook zeker de wetenschappelijke onderbouwing en achtergronden niet achterwege. We hebben al veel webinars van haar mogen volgen.
Heel veel informatie en fijn dat er ook ruimte is voor antwoord op de vele vragen.
Adi was enthousiast, prettig om naar te luisteren en en makkelijk te volgen. Haar vele voorbeelden brengen nuance en tegelijk veel duiding.
Ik heb veel van geleerd van de webinar, om ook weer door te geven aan anderen. Het was circa 2 uur, maar geen moment mij verveeld. Duidelijke presentatie en daardoor ook meer begrip voor bepaald gedrag van kinderen. Fijn dat deelnemers nog vragen konden stellen via de chat.
Je ontving een e-mail met de link naar de inschrijving. Tot gauw, Adi