Ouders / grootouders
Leerkrachten / Ondersteuners / CLB-medewerkers
Coaches / Therapeuten / Psychologen
Herken jij dit?
Het lijkt of je kind zich in twee verschillende werelden bevindt.
Langs de ene kant kan het heel wat kennis opdoen en heel snel denken. Maar langs de andere kant lijkt het soms zo moeilijk om dagelijkse activiteiten uit te voeren, komen er melt-downs of heb je het gevoel dat je niet kan doordringen.
Als ouder of leerkracht zit je met een kind dat een grote afhankelijkheid vertoont, maar langs de andere kan nood heeft aan autonomie. Een kind dat top down denkt, maar ook bottom-up.
Wat is het nu?
De combinatie autisme en hoogbegaafdheid vormt een uitdaging. Het vraagt een zeer unieke aanpak, want beide pakjes in de rugzak van je kind zijn even belangrijk.
Maar omdat ze vaak tegenstrijdig zijn, zorgt dat voor veel onzekerheid bij het kind, ouders en leerkrachten. Wat heeft dit kind nu nodig om ten volle te ontwikkelen? Moeten we het inderdaad gaan zoeken binnen het autisme of de hoogbegaafdheid.
Dit verschil tussen beiden is belangrijk om een juiste begeleiding te kunnen uitzetten, maar ook naar het zelfbeeld van een kind. Wanneer er hier duidelijkheid over is, kan een proces van zelfaanvaarding en zelfwaardering starten.
In dit webinar leg ik uit hoe je autisme en hoogbegaafdheid kan onderscheiden op basis van informatieverwerking. Door op deze manier naar die combinatie te kijken, kan je het verschillende denkpatroon van een kind met autisme in kaart brengen. Dit is immers heel anders dan dit van een louter hoogbegaafd kind.
Wat kan je verwachten?
Waarom?
Waarin is het denkpatroon van een kind met autisme en hoogbegaafdheid anders dan van louter hoogbegaafde kinderen?
Praktische Tips
Tips om beiden uit elkaar te halen. En dus geen tips over de aanpak van deze mooie jongeren.
Heldere taal
Gewone, eenvoudige en duidelijk taal met heel veel voorbeelden.
Inschrijven?
Je ontving een e-mail met de link naar de inschrijving. Tot gauw, Adi