Ik ga op zoek naar de elementen die ons verbinden. Zo komen we samen tot de elementen die we nodig hebben om een kind te laten groeien.
Samen overleggen, zoeken en oplossingen vinden. Het geeft me energie en laat me steeds groeien.
Dank je fijne collega's om er steeds te zijn!
Ben je op zoek naar de juiste ondersteuning, aarzel niet om me een seintje te geven. Ik ken heel wat boeiende mensen.
Neem dus zeker contact met me op! Ik help je echt graag verder.
Neem ook een kijkje op: Als "vriendin" van lieve mensen

De maandelijkse afspraak bij Adi werd een moment om naar uit te kijken. Telkens wist ze ons terug energie te geven zodat we vol goede moed vertrokken. Haar enthousiasme en haar inzichten maakten dat we vol vertrouwen terug naar huis vertrokken.
We namen contact op met Het Lampje toen zowel de leerkrachten als wij niet wisten hoe onze zoon te begeleiden. Door het didactisch onderzoek weten we hoe onze zoon denkt. Wij kregen tips en praktische handvaten aangereikt. Er werd samen met de school naar redelijke aanpassingen gezocht op maat van ons kind. Het resultaat hiervan was dat onze zoon helemaal open bloeide op school en goed in zijn vel zat.
De vorming bij Adi was heel verhelderend. De praktische voorbeelden en haar uitgebreide kennis zorgden ervoor dat ik met veel bruikbare info naar huis kon.
Bij deze dan ook van harte dank voor de gerichte lessen die u M. indertijd gegeven heeft :-)
Ik stond heel negatief tov mijn eigen kunnen. Ik dacht dat iedereen alles beter kan. Dankzij deze dag heb ik geleerd hoe ik negatieve energie kan omzetten in positieve.
Ik wil je in de eerste plaats bedanken voor de extra tijd die je gisteren besteedde aan de eerste sessiedag. Ik hield er een versterkt en goed gevoel aan over. Eindelijk krijgen we duidelijke antwoorden op situaties die voorheen alleen maar konden worden gemeld, maar waar nooit iemand echt de vinger kon op leggen. Dat lucht echt op. Ik kijk al uit naar dag 2.
Dag Adi, ik wil je graag nog even bedanken voor de info over zintuigen en autisme. Alhoewel ik het boek gelezen had heb ik er zeer veel aan gehad! Jij slaagt er in om de theorie echt levendig te maken en dat is echt een dikke plus!
Uitgebreide cases in kleine groep, veel praktijkvoorbeelden en gepersonaliseerde tips. Deze zijn makkelijk toepasbaar op de kinderen, met positief gevolg. :-)
Tijdens het verloop van de cursus gaf mijn zoon aan 'Mama, ik heb het gevoel dat je me al wat beter begrijpt!'
Dit was niet zonder jou gelukt dus willen we jou nog eens van harte bedanken, Adi.
Ik weet dat mijn zoon veel kan, maar waarom loopt alles dan zo moeilijk? Soms denk ik: ligt het aan mij? Wat doe ik verkeerd? Ik wil hem enkel gelukkig zien.
Hoe herken ik autisme bij mijn kind? Autisme herken je niet aan één duidelijk kenmerk, maar aan een combinatie van gedragingen. Je merkt dat je kind anders denkt, voelt of reageert . Het kan moeite hebben met prikkels, veranderingen of sociale situaties. Je ziet vaak intens of net teruggetrokken gedrag. Je voelt als ouder dat er iets anders is. Vertrouw op dat buikgevoel – het is vaak de juiste eerste stap. Bij Het Lampje kijken we niet alleen naar ‘typische’ kenmerken, maar vooral naar jouw kind in zijn geheel. Want autisme ziet er bij elk kind anders uit.
Kan een kind autistisch en hoogbegaafd zijn? Ja, dat kan. En het komt vaker voor dan men denkt. Hoogbegaafdheid en autisme kunnen elkaar versterken, maar ook tegenwerken. Deze kinderen zijn snel van begrip, creatief en gevoelig. Ze kunnen complexe ideeën uitdrukken, maar sociaal botsen. Hun intensiteit wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ze vallen tussen wal en schip: te slim voor extra zorg, te kwetsbaar voor gewone aanpak. Het Lampje brengt het denkprofiel van kinderen in kaart, zodat hier duidelijkheid over bestaat.
Is het gedrag thuis anders dan op school? Vaak wel. En dat in beide richtingen. Op school houden ze zich sterk of stil om te ‘passen’. Thuis komt de spanning eruit: boosheid, huilbuien, koppigheid. Op school zijn ze heel druk, agressief of niet aandacht. Thuis heb je het perfecte kind, dat alles goed doet. Je lijkt twee totaal verschillende kinderen te hebben. Bij Het Lampje nemen we jouw verhaal ernstig. Want samen zoeken hoe we je jou en je kind kunnen ondersteunen, is onze passie.
Moet ik wachten op een diagnose om hulp te krijgen? Neen, absoluut niet. Een diagnose kan duidelijkheid geven, maar is geen voorwaarde om te starten met ondersteuning. Veel ouders voelen al lang dat er iets anders speelt bij hun kind, nog voor er ooit een test werd afgenomen. Bij Het Lampje kan je gewoon beginnen met een gesprek, een ouderopleiding of een webinar, met of zonder officiële diagnose. We vertrekken vanuit jouw ervaring en je kind zoals het nu is. Wacht niet op een stempel. Begin gewoon met begrijpen.
Is een officiële diagnose nodig voor mijn kind? Neen, dat is niet nodig. In Vlaanderen kan je terecht bij auticoaches zonder officiële diagnose. Ook op school kunnen aanpassingen gebeuren. Een diagnose geeft vaak geen duidelijke handvatten voor de dagelijkse praktijk. Een onderzoek naar het denkprofiel van je kind, zodat je als ouder en school heel gericht ondersteuning kan bieden. Bij Het Lampje voeren we deze denkprofielonderzoeken uit. We nemen ook contact op met de school om alles goed af te stemmen. En jij staat er niet alleen voor: als ouder krijg je ook gerichte ondersteuning en begeleiding.
De workshop was makkelijk te volgen zonder voorkennis. Door de opdrachten werd het meteen ook heel praktisch.
Marijke - HB-Coach
Pauline Coret
Jojanneke - HB-coach
Cilleke - leerkracht
Barbara van der Waarde - Orthopedagoog
Zeer fijn, interactief, waardoor iedereen actief deelnam aan de dag.
Fijne combinatie: theorie & praktijk, ervaren & discussie, uitdagen & ondersteunen.
Adi laat zich niet in 1 theorie vastzetten. Ze kijkt zo ruim en blijft naar mogelijkheden bij kinderen zoeken.
We krijgen vaak T9 kinderen bij ons op school. En kunnen nog input ivm aanpak gebruiken. Door deze brede basis kan ik mijn collega’s ondersteunen en sterker maken.
Adi past haar uitleg aan onze vragen... Ze is een echte kameleon met bakken kennis en ervaring
Het inplannen van een onderzoek verloopt zo vlot. De brochure met foto's en uitleg stelde mijn zoon op zijn gemak, zodat hij zonder problemen is gekomen.
Mijn dochter is selectief mutist. De eerste dag vertaalde ik voor haar. De volgende sessie mocht ik aan de deur al weggaan. Adi, wint op zo'n korte tijd het vertrouwen van kinderen. Mooi om te zien.
Door het onderzoek en het gesprek met Adi merkte, zag ik dat er weer mogelijkheden zijn. We hebben een nieuwe start gekregen.
Bij de opleiding was het goed om terug te gaan naar de basis: van waar komt dit gedrag en hoe kan je het linken aan de praktijk? Als de basis niet begrepen is dan valt de rest ook in een als een kaartenhuisje
We zijn al 15 jaar op zoek met onze zoon en hebben al heel wat hulpverlening gezien. Adi was de eerste die echt een antwoord gaf op onze vragen.
De opleidingen van Het Lampje kruipen in je kleren. Je krijgt héél veel informatie, maar je wordt de hele tijd uitgedaagd. Lang geleden dat ik nog zoveel geleerd heb. Heerlijk.
Het was handig dat Adi de zorg van het gesprek met de school uit onze handen nam. Zo konden ze al hun vragen dadelijk stellen en zagen we de impact ook voor ons kind.
Een grote meerwaarde van de oudercursus is het feit dat je met andere ouders van hoogbegaafde kinderen samen zit. En dat is een groot verschil met andere cursussen die we al volgeden.
Voor mijn man was de cursus een veilige omgeving. Hij moest niet deelnemen, was niet in beeld, maar nam wel alle informatie op. Fijn dat dit bestaat.
Adi laat rumte voor emoties en de zwaarte van het ouder zijn van een kind met autisme. Maar telkens draait ze het zo, zodat ik weer met meer energie vertrok.
Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om in te zetten op zelfstandigheid. Niet makkelijk om niet alles over te nemen van je kind. Maar nu, na een jaar zien we een kind dat meer zelfvertrouwen heeft. Dank je!
Ik nam heel veel van mijn dochter over, want ze had het emotioneel moeilijk. Door te leren hoe het samen uit te zoeken, voelt ze zich begrepen.
Ik merk dat ik veel verdriet had voor mijn zoon.... Waar komt hij terecht? Gaat hij gelukkig zijn? Door de cursus heb je weer poorten geopend.
De oudercursus is voor ons als koppel onze redding geweest. Nu spreken we dezelfde taal als ouder. Dank je!
Ik wist al wel hoe het brein werkte, maar het zelf voelen komt wel aan.
De toolbox leerde me om veel bewuster te kijken naar het andere denken van deze kinderen.
Je praat zo intens en vol passie. Je voelt gewoon dat je het beheerst.
Het is me gelukt om het klinische invalshoek los te laten. Ik praat nu harder vanuit mijn eigen kennis en durf dit ook.
Je kan een diagnose stellen, maar niet weten wat een kind nodig heeft. Nu geef ik geen diagnose, maar ik kan wel zien wat een kind nodig heeft.
Wonderlijk hoe je alles uit elkaar trekt. Het maakt alles duidelijk.
Door de inleefdag, heb ik een gesprek gehad met de ouders. Een wereld van verschil, welke impact maakt voor het kind.
Waar moet je het meeste belang aan hechten: de cognitieve mogelijkheden van een kind of het autisme? Kinderen zijn nooit óf-óf-verhalen, maar altijd én-én-verhalen. Een hoogbegaafd kind met autisme draagt beide aspecten in zijn rugzak en heeft ondersteuning nodig op beide vlakken. Wel is het belangrijk om schoolmaterialen autismevriendelijk aan te passen, zodat alles duidelijk en voorspelbaar is voor het kind.
Het gaat op school goed, maar thuis is er veel spanning. Wat nu? Waarschijnlijk kost school meer energie dan zichtbaar is. Pas ook op school aan, zodat het kind minder overbelast raakt.
De ouders zeggen dat deze leerling autisme heeft. Hier op school doe ik geen aanpassingen en verloopt alles vlot. Moet ik dan aanpassingen doen? Ja, ook als alles nu vlot lijkt te verlopen. Autisme is niet altijd zichtbaar, en sommige kinderen passen zich tijdelijk sterk aan, wat veel energie kost. Dit kan later alsnog leiden tot overbelasting of problemen. Door proactief kleine, autismevriendelijke aanpassingen te doen , bouw je veiligheid en stabiliteit in. Zo voorkom je dat het kind in een later stadium vastloopt en laat je zien dat je rekening houdt met zijn unieke manier van informatie verwerken.
Moet ik altijd verrijkingsmateriaal aanbieden, ook als het kind snel overprikkeld raakt? Elk kind is uniek. Soms is extra uitdaging nodig, soms juist rust. Kijk holistisch naar de noden van het kind en pas je aanpak daarop aan.
Moet ik versnellen bij een kind dat cognitief voorloopt maar sociaal moeite heeft? Versnellen is geen doel op zich. Beslis individueel, met inbreng van het kind en oog voor school, klas, ontspanningsnoden en omgeving.
Hoe werk ik effectief samen met ouders van een hoogbegaafd kind met autisme? Luister actief, neem hun observaties serieus en stem regelmatig af. Ouders zien vaak signalen die op school minder zichtbaar zijn. Een open, gelijkwaardige samenwerking versterkt de ondersteuning van het kind.
Is buitengewoon of speciaal onderwijs niet beter voor deze kinderen vanwege hun autisme? Niet per se. De keuze voor onderwijs hangt af van de noden van het kind, niet alleen van het label. Sommige kinderen bloeien op in regulier onderwijs met passende ondersteuning, anderen hebben baat bij de structuur van buitengewoon onderwijs. Het gaat altijd om een individuele afweging samen met het kind, ouders en school.
Is een school die zich richt op hoogbegaafde kinderen aangewezen voor deze kinderen? Dat kan, maar is niet automatisch de beste keuze. Een school voor hoogbegaafden biedt vaak veel cognitieve uitdaging, maar houdt niet altijd rekening met de sensorische en sociale noden bij autisme. Belangrijk is dat de school beide aspecten begrijpt en ondersteunt.