wat vraag ik aan mijn kind
Elke dag wordt een kind thuis, op school, of waar het zich ook bevindt
voor problemen gesteld die het moet oplossen. Meestal lukt dit wel, maar
soms ook niet. De volwassene begrijpt niet altijd waarom het fout
loopt. Al te vaak is de reden hiervoor dat die volwassene zelf
onvoldoende inzicht heeft in de cognitieve voorwaarden die de taak
vereist om ze tot een goed einde te brengen. Vertrekkend vanuit
Feuerstein's theorie over cognitieve functies werkt de auteur 7
denkstappen uit die leiden tot het oplossen van problemen. De zevende
stap zorgt er voor dat de leerervaring ook een kans krijgt om verankerd
te worden. Oefeningen in het boek laten toe dat de lezer zichzelf
uitdaagt in de verschillende denkstappen. Het 'verhaal van het schrijven
van het boek' zelf illustreert elk hoofdstuk. Tot slot helpen vragen en
tips de lezer om kinderen bij het oplossen van hun problemen beter te
begeleiden.
Over de auteur:
ALBERT JANSSENS werkt nu als
lector aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven, na
jaren als onderwijzer in de klas te hebben gestaan in het gewoon en
buitengewoon onderwijs. In 1992 maakte hij kennis met het gedachtegoed
van Feuerstein. Hij geeft trainingen voor verschillende organisaties en
in zijn eigen vormingscentrum (Cesmoo).