Waarom kinderen met autisme moeilijk kunnen antwoorden op vragen.

19 maart 2024 • Download •

Kinderen met autisme ondervinden vaak moeilijkheden om te antwoorden op vragen. Dit heeft te maken met hun andere manier van informatieverwerking: 

  • het beperkte werkgeheugen
  • het niet kunnen bepalen van hoofd- en bijzaken
  • de moeilijkheid tot perspectiefname (je verplaatsen in gedachten of gevoelens van anderen)
  • de mindere realistische fantasie
  • contextblindheid
  • ...

Door deze verschillende elementen is het voor hen moeilijk om zich voor te stellen wat ze precies moeten antwoorden. Bv: Op de vraag "Wat heb je vandaag op school gedaan?" kan je perfect op volgende manier antwoorden:

  • "Mijn boterhammen met kaas opgegeten", wanneer deze vraag wordt gesteld door een diëtiste
  • "20 Rekenoefeningen met staartdelingen opgelost", wanneer de vraag wordt gesteld door de logo
  • "Gespeeld met Imrai en Thomas", wanneer deze vraag wordt gesteld door oma wanneer zij net heeft verteld wie haar jeugdvrienden waren
  • ....

Elke context vraagt een andere invulling van eenzelfde vraag. Kinderen met autisme hebben het moeilijk om deze context juist aan te voelen. Daarom is het voor hen vaak niet mogelijk om een passend antwoord te geven op deze vraag.

Door onze manier van communiceren aan te passen, is het mogelijk om hen hierbij te ondersteunen. Zo is het concreet maken van wat we vragen al een heel goede manier van werken. En wanneer we het gaan visualiseren, maken we het plaatje compleet.

Zo kan je op de download in bijlage een weergave van een gesprek zien voor de vraag: 'Hoe was het vandaag op school?'
Op de y-as wordt het fijn-gevoel weergegeven: 100 betekent dat dit het fijnste is wat ik ooit heb gedaan. 0 betekent dat dit écht niet fijn is
Op de x-as wordt de dag opgedeeld in kleine onderdelen: de refter, de juf, rekenen, de speelplaats, ....

Vervolgens kan elk elementen nog eens worden opgedeeld. vb. de leerkracht in kledij, humor, rechtvaardigheid, uitleg geven, lachen, .....

Misschien heb je iets gehad aan deze tip. Wil je nog meer verdiepen in commuicatie met (hoogbegaafde) kinderen met autisme?

Schrijf je dan in voor de workshop in Utrecht op 16 oktober. Deze dag is gericht op zowel ouders als professionals. Ik leg je uit hoe je miscommunicatie voorkomt, en geef praktische tools voor een betere communicatie met een kind. De plaatsen zijn beperkt, we werken met opzet in kleine groepen om iedereen de nodige aandacht te kunnen geven. Reserveer hier jouw plekje.

Laat een kind openbloeien,

Adi

Download
  • Download
  • Ouders en Professionals
  • Adi