Vertellen over hoogbegaafdheid & autisme?

Vertel je je kind over autisme of hoogbegaafdheid?

29 december 2018 • Artikel •

'To be or not to be! That is the question.'
(Shakespeare 1564-1616)

Vertellen of niet vertellen

Het lijkt een beetje op "Vertellen of niet vertellen?" Natuurlijk is dit geen toneelstuk. Het is een aartsmoeilijke vraag waar heel wat ouders mee kampen.

Er is geen éénduidig antwoord op te geven, want elk kind is afzonderlijk en zijn reactiepatronen zijn vaak onvoorspelbaar. Toch ben ik voor de open communicatie met kinderen. Hierbij dus enkele nadenkertjes op een rij. 

Eigenschappen van je kind

De haarkleur van je kind, bepaalt hoe het rondloopt op de wereld. 
Zijn onzichtbaar rugzakje op zijn rug hoort ook volkomen bij hem.
Het bepaalt hoe hij de wereld ziet, hoe hij erop anticipeert en alles beleeft.
Misschien is het handig om je kind reeds een atlas mee te geven met wegen die vertellen wat er in zijn rugzak zit.
Op deze manier vindt je kind misschien makkelijker zijn weg in deze complexe wereld.

Autisme & hoogbegaafdheid

Autisme en hoogbegaafdheid zijn niet zichtbaar.
Het is voor ons, ouders & begeleiders van deze kinderen, soms al heel moeilijk om juist te anticiperen op het gestelde gedrag.
Voor buitenstaanders is het soms helemaal onmogelijk om te volgen wat er in je kind omgaat.
Zou het dan al niet handig zijn, als je kind zichzelf al wat begrijpt?
Op deze manier vermijd je tweemaal een gevoel van onbehagen en mislukking.

Weten wat wél en wat niet

Hoogbegaafdheid is op dit moment nog een heel groot taboe.
Je kind moet wel slim zijn en je ondervindt heel weinig problemen.
Jij als ouder weet ondertussen dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is.
De interpretatie van anderen maakt het enkel heel moeilijk om hiermee naar buiten te komen.
Toch is het noodzakelijk, want hoogbegaafdheid vormt een heel kleurrijk pallet met ook heel wat mooie elementen: kennis, nieuwsgierigheid, emotionaliteit, inlevingsvermogen, ...
Dit zijn elementen waarop je kind best fier mag zijn.
Laat je kind hier oprecht voor uitkomen.
Op deze wijze verhinder je dat je kind een dubbel gevoel gaat hebben: moeten presteren omwille van hoogbegaafdheid, maar het wordt niet gewaardeerd.

Open communicatie

Hoogbegaafdheid en autisme houden tal van sterkte- en zwaktepunten in.
Bespreek beiden in een open omgeving. Dit zijn krachten die het voor de rest van zijn leven kan meenemen: sterktes vergroten en zwaktes afzwakken.

Manier van aanpak

Denk heel goed na over de manier waarop je de boodschap overbrengt.
Een insteek via talentenwerking is een zeer aangewezen manier.
Op deze manier plaatst het kind zowel autisme als hoogbegaafdheid in de juiste context. Sommige dingen lukken je met twee vingers in je neus, voor anderen moet je wat meer inspanningen leveren.
En dat is net zo voor andere kinderen.

Nog vragen? 

Ga op alle vragen van je kind met een open blik in. Indien je kind geen informatie van jou bekomt, zoekt die het zelf op of stelt hij ze samen.
Hierdoor krijgt het mogelijk een vervormd beeld met de nodige consequenties tot gevolg.

Weerbaarheid

De weerbaarheid van je kind is van groot belang op het moment dat je over deze thema's praat. Hierbij is het van belang om je eigen kind goed te kennen:

  • Kinderen putten kracht uit de diagnose. Het feit dat er een reden is voor hun problemen, maakt het voor hen dragelijker.
  • Kinderen vinden het een heel zware last om te dragen. Ze zijn anders dan de anderen, hetgeen dat ze zo graag willen vermijden. Laat hen hier aanvoelen dat het best ok is om anders te zijn. Zijn we niet allemaal anders?


Hoogbegaafde kinderen en kinderen met autisme vormen voor ouders en hele uitdaging. Door de juiste achtergrond te hebben, kan je je opvoeding nog beter afstemmen, zodat er minder spanningen zijn. 
Neem zeker een kijkje bij het aanbod. Waarschijnlijk vind je er wel wat je nodig hebt. Indien niet, laat het me weten. Ik zoek graag met je mee. 

  • Artikel
  • Ouders en Professionals

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes