Toolbox: Deel I
Donderdag hadden we de sessie rond het gebruik van de toolbox. Het was fijn om jullie reacties te ontvangen in mijn mailbox.
Een mooie vraag kwam van een HB-specialist. Ze vroeg me of ik een overzicht heb op welke elementen er allemaal wordt gelet bij het afnemen van een onderzoek.

Dit is een heel mooie vraag, omdat ik ze ook graag breder trek naar welke elementen heb je nodig om in onze maatschappij op een comfortabele manier mee te d
raaien. Tijdens de sessie gaf ik de boomstructuur weer, gebaseerd op ILAUGH-Sociaal-Leren-Boom van Winner.
We kunnen het aanleren van vaardigheden weergeven door middel van een boom. Een stevige boom is opgebouwd uit een groot netwerk van wortels, een dikke stam en een mooie kruin met takken en bladeren.
De groei van de boom start met het ontwikkelen van zijn wortels: Centrale Coherentie, Contextblindheid, Executieve Functies, Theory of Mind en sensorische Integratie. Ze voeren het water en de mineralen via de stam naar de takken en bladeren. Op deze manier groeit de boom uit tot een sterk en stevig natuurelement.
Bij het aanleren van vaardigheden merken we dat we makkelijk grijpen naar de takken van de boom. We willen dat deze leerlingen hun boekentas leren maken, begrijpend lezen onder de knie krijgen, …. We geven stappenplannen, oefenen en testen of deze kinderen de vaardigheden beheersen. Vaak met een bedroevend resultaat tot gevolg.
Het is van belang om eerst zicht te krijgen op welke wortels deze boom heeft. Hoe functioneert een kind op het gebied van Centrale Coherentie, Theory of Mind, … Als we dit weten, kunnen we gericht oefenen met kinderen. We kunnen hun deelvaardigheden aanleren om hun onderliggende processen te verstevigen of we kunnen net aanpassingen doorvoeren in functie van hun kunnen.
De TOOLBOX stelt je in staat om meer zicht te krijgen op het wortelsysteem van een kind, het zogenaamde autistische denken van kinderen. We gaan op zoek naar de manier waarop kinderen denken. Dit vormt de basis voor komende handelingsplannen en onderricht.
In deel II van dit artikel gaan we volgende keer dieper in op de deelaspecten van Centrale Coherentie, Theory of Mind en Executieve vaardigheden.
