Teken je gesprek over werkhouding
Dit derde boek van Teken je gesprek gaat over de werkhouding van
leerlingen, vanaf ongeveer 9 jaar. Met de specifieke sjablonen voor het
thema werkhouding beschik je over een doeltreffend hulpmiddel om de
leerling inzicht te geven in wat er wel goed gaat en wat niet. De
sjablonen bieden een structuur waarmee je met de leerling onder andere
zijn concentratie, motivatie en leerhouding kunt onderzoeken. Ook de
invloed van gamen en mobielgebruik op het schoolwerk kan onderzocht
worden. De verschillende sjablonen helpen de leerling te reflecteren op
zijn of haar situatie en doelen. Zo groeit er van binnenuit een wens om
dingen anders te doen en aan te pakken. Er ontstaat overzicht en
vervolgens bewustwording. De leerling voelt zich eigenaar van dit proces
en gaat zelf, of samen met de begeleider, acties bedenken en uitvoeren.
In Teken je gesprek over werkhouding komt uitgebreid aan bod hoe je een
leerling in dit proces precies kunt helpen om eerst tot inzicht en
vervolgens tot een succesvolle uitvoering van zijn zelfbedachte acties
en plannen te komen. De begeleiding komt het best tot zijn recht in een
een-op-eensituatie; je kunt dan goed aansluiten bij de behoefte van de
leerling. Alle sjablonen zijn echter ook in een groep te gebruiken. Zo
staat in deze uitgave beschreven hoe je leerlingen in een groep kunt
stimuleren en begeleiden om ieder hun eigen werkhouding te onderzoeken
en tot acties te komen. Net als de vorige uitgaven van Teken je gesprek
is ook dit boek weer een handige tool, waarmee je de leerling – op maat –
kunt helpen, motiveren en stimuleren. Geschikt voor primair onderwijs,
voortgezet onderwijs en mbo/hbo.