Spelenderwijs leren communiceren

Spelenderwijs leren communiceren

10 december 2018 • Boek • Autisme en Autisme & Hoogbegaafdheid

Kinderen met autisme zijn vaak minder gemotiveerd dan andere kinderen om te communiceren en praten. Spel is het meest succesvolle gereedschap om communicatievaardigheden te ontwikkelen. In Spelenderwijs leren communiceren wordt hiervoor een breed scala aan materialen en strategieën aangeboden. Motiveren houdt in: enthousiasmeren en wekken van interesse. Er is geen hapklare oplossing om dit voor elkaar te krijgen, aangezien niet alle kinderen van dezelfde dingen houden en hun voorkeuren kunnen veranderen. Aan ons als volwassenen de taak om dit in het oog te houden. Een belangrijke sleutel bij motiveren is plezier. Met de spellen en activiteiten in dit boek is daar volop keus voor. Spelenderwijs leren communiceren is ingedeeld in enkele hoofdthema's: motiveren met eten, motiveren met speelgoed, motiveren met sociaal spel, motiveren met buitenspelen, motiveren thuis en op school. De spellen en activiteiten kunnen in veel verschillende situaties worden toegepast door zowel ouders, leerkrachten, therapeuten als andere betrokkenen.

Voor jonge kinderen met autisme is het noodzakelijk om imitatie en gedeelde aandacht actief te stimuleren. Met dit boek heb je een waardevol instrument in handen om met eenvoudig materiaal je doelen te bereiken. Door de opbouw en het soorten oefeningen, kan je heel erg variëren. In het stimuleren van imitatie en gedeelde aandacht is dit boek heel goed. Spijtig wordt er geen aandacht besteed aan de voorafgaande fases: volgen en helpen.

  • Boek
  • Ouders en Professionals
  • Autisme en Autisme & Hoogbegaafdheid
  • ISBN 97890776712542
  • Griffin S., Sandler D
  • PICA

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes