Sociaal Denken
Je bent sociaal vaardig wanneer je je gedrag en denken kunt aanpassen
aan wat verwacht wordt in een bepaalde situatie. Voor velen is dat iets
vanzelfsprekends. Maar kinderen met sociaal-cognitieve problemen leren
dat niet 'zomaar'. Zij moeten expliciet aanleren wat anderen intuïtief
doen. Dat is de focus van de methodiek Social Thinking/Sociaal Denken:
beter leren begrijpen hoe ons sociale brein werkt, welke sociale normen
er gelden en welke sociale gedragingen passend zijn.
De Werkbladen Sociaal Denken zijn concrete, overzichtelijke minilessen
waarin je samen met je leerlingen stap voor stap die sociale informatie
gaat analyseren en inoefenen, net zoals bij een vak als wiskunde. In dit
boek gaan we dieper in op de vier communicatiestappen, de basis van
Sociaal Denken, en verkennen we de verborgen regels. De werkbladen
handelen over sociale communicatie, problemen oplossen, emoties, bazig
en gemeen zijn, vriendschap, sociale en andere trucs, meedoen met de
groep.
Dit boek richt zich naar iedereen die werkt met kinderen met
sociaalcognitieve problemen, zoals autisme, ASS, Asperger, PDD-NOS,
ADHD,
NLD, sociale-angststoornis en andere 'vreemde' niet-gediagnosticeerde
kinderen die opvallen in de groep. Sociaal denken is immers overal, en
met de Werkbladen richt je de aandacht van alle leerlingen op sociale
concepten,
in alle aspecten van hun leven: thuis, in de klas, in hun vrije tijd,...