Wat kan je doen bij eetproblemen bij autismespectrumstoornis?

Sander (14 jaar) at enkel kip met worteltjes... en nu veel meer

10 mei 2023 • Download •

6 Jaar geleden stond Sander voor mijn deur. Een lange slungel van 14 jaar, heel mager, bleke huid, zonder energie. Hij had autisme en werd gezien als hoogfunctionerend. Hij leefde op soya-drank voor baby’s en een stukje kip met rijst en worteltjes. Verder at deze jongen niets, buiten chips & pizza. Na de begeleiding at Sander terug op een aanvaardbare manier.

Oh ja, hij at ook niet elke dag. Soms at hij 3 dagen niets.

Wat zijn eetproblemen bij autisme

Eetproblemen zien we wel vaker opduiken bij autisme. Hoe kunnen we dit verklaren?

  • Andere informatieverwerking: Mensen met autisme verwerken binnenkomende informatie op een andere manier. Zo kan het zijn dat ze meer gefocust zijn op details. Hierdoor kan het zijn dat ze in een gemixt gerecht niets kunnen herkennen, wat hen afschrikt of juist aantrekt.
  • Mindere realistische fantasie: Mensen met autisme kunnen op meerdere momenten geen gebruik maken van een realistische fantasie. Hierdoor kan het bijvoorbeeld zijn dat ze zich niet kunnen voorstellen hoe aardappelen smaken die doordrenkt zijn van saus. Ze willen daarom alles gescheiden op hun bord.
  • Analytisch denken: Sommige mensen met autisme hebben geen zicht op wat gezond eten is. Ze zien niet in wat dat met hun lichaam doet. Verrassend genoeg kennen ze vaak wel de theorie, maar kunnen ze het niet linken aan hun eigen toestand.
  • Andere sensorische prikkelverwerking: Mensen met autisme kunnen onder- of overreactief zijn op prikkels. Daardoor kan het zijn dat ze bepaalde smaken of geuren echt niet kunnen verdragen. Hierdoor zullen ze niet zo goed kunnen eten.
  • Verbanden leggen: Sommige mensen met autisme zijn heel sterk in het leggen van verbanden en ervaringen. Zo kan het zijn dat iemand ooit spaghettisaus heeft gegeten die hij niet lekker vond. Daardoor zal deze persoon nooit nog spaghettisaus eten.

Autisme kan een belangrijke rol spelen bij het moeilijk eten van een kind. Zoals je opmerkt kijken we op dat moment niet meer naar het eten op zich, maar wel naar de manier van prikkelverwerking bij dit kind. Welke onderliggende redenen heeft dit kind om niet tot eten te komen. Maar natuurlijk ook, wat heeft hij nodig om tot eten te komen.

Sander

Ik zou willen kunnen zeggen dat het een fluitje van een cent was om deze stappen samen te zetten. Maar dat was het niet. Er is zelfs een periode geweest dat Sander zo boos was op me, dat hij niet meer wilde komen. (En weet je, hij had gelijk dat hij boos was. Ik was te euforisch omdat we samen een mooi parcours aan het wandelen waren… hierdoor nam ik grote stappen want ik droomde al van de finish. Dat was niet veilig voor hem… dus stond hij op de rem. Wat ben ik blij dat hij het aan mij kon duidelijk maken. Zo konden we daarna weer samen onze weg rustig verder zetten).

Maar soit, wat hebben we samen gedaan? Ik kan natuurlijk een sec lijstje aflopen, maar daar heb je weinig aan.

Ik geef je liever één van de laatste stappen die we samen hebben gezet.


Overzichten geven weer wat er wel is

Vanuit bezorgdheid zien we vaak wat er niet is. In het geval van Sander zagen de ouders dat hij geen groenten meer at, dat hij geen boterhammen at, ….

We vergeten op dit momenten te kijken naar wat er nog wel is. Maar ook naar wat er ooit geweest is. En laat dat nu heel belangrijke onderdelen zijn die helpen. Je gaat namelijk de aandacht verleggen van iets negatiefs naar iets positiefs.

Door deze shift te maken, creëer je een omgeving van mogelijkheden. Je kan namelijk niet meer verliezen, maar enkel winnen. Het is als het ware een toverstaf die je bovenhaalt, omdat je de dynamiek instant verander.

Wanneer we starten met het oplijsten van deze voedingsstoffen, plaatsen we de ongezonde voedingsstoffen ook in deze lijst. Zij zijn uitermate van belang. Niet enkel omdat het kind zich dan gehoord en gezien voelt. Maar ook omdat op dat moment de bewering “Mijn kind eet niets” niet langer opgaat. Sander at wel degelijk iets, maar niet wat je graag zou willen … maar blijkbaar volstond het op één of andere manier wel. Anders was hij nooit 14 jaar geworden.

Tenslotte maken we deze lijst heel specifiek.
Sander at namelijk vroeger appelmoes: appelmoes van oma, appelmoes van het merk x en appelmoes op school. Dit lijkt 3 keer hetzelfde te zijn, maar voor Sander waren dit wel 3 volkomen verschillende etenswaren, die onderling niet te vergelijken waren.

Het zo specifiek in kaart brengen maakt dat je aanbod om terug te gaan herintroduceren verruimt. Je krijgt in plaats van 1 voedingsstof plots 3 voedingsstoffen in de aanbieding. Het geeft weer heel wat mogelijkheden en openingen, waardoor je een gevoel van groei ervaart.

Voor Sander was dit ook een hele openbaring, omdat hij plots zag dat zijn idee ‘ik kan niets eten’ niet meer veel waarde had. Er waren nog wel heel wat opmerkingen en stappen te zetten… maar hij kreeg wel terug een overzicht.

Einde

Vervolgens heeft Sander stapsgewijs, volgens plan voedingsstoffen op zijn menu geplaatst. Stapje voor stapje… op zijn tempo en op zijn manier.

Tot we uiteindelijk tot onderstaand systeem zijn gekomen:

  • ’s morgens: cornflakes + berenmelk
    OPGELET: ’s avonds kiest hij uit 3 soorten cornflakes en welke kom
  • ’s middags: pastasalade
    OPGELET: ik eet alleen in de klas
  • ’s avonds: elke zondag zit ik met mama samen om te kijken wat er ’s avonds op het menu staat

Neen, Sander eet nog altijd niet alles. Maar dat is ook niet nodig. Hij is op dit moment in staat om uit een groot aantal voedingsstoffen te kiezen en te variëren. En soms komt er terug eentje bij.

Ik ben ontzettend fier op hem. Het was geen makkelijk parcours…. Maar hij is er zelf zo ontzettend blij mee. 😊

Dit verhaal van Sander is maar een klein stukje uit het lange parcours dat we samen hebben gelopen. Hier zijn nog heel wat punten aan vooraf gegaan, maar ook nog heel wat punten aan gevolgd.

Loop jij ook tegen eetproblemen bij je kind aan? Het eet te weinig zoals Sander? Of hij kan juist niet stoppen met eten?

Dan kan het webinar: Eetproblemen bij autisme iets voor jou zijn? Of stuur deze mail door naar iemand voor wie dit interessant kan zijn.

Ik geef volgende week 17 mei om 20u het webinar (€40), maar je kan het ook 7 dagen in replay bekijken.

Je kan je ook dadelijk inschrijven voor de 4 webinars van dit jaar: 

  • Eetproblemen: 17/5
  • Meisjes: 30/5
  • Gamen: 8/6
  • Agressie: 19/6

Dan betaal je slechts 3 webinars (€120 ipv €160).


Download
  • Download
  • Ouders en Professionals
  • Adi

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes