Moetjes - Magjes

12 januari 2019 • Download • Autisme, Hoogbegaafdheid en Autisme & Hoogbegaafdheid

MOETEN.... ik heb het nog steeds moeilijk mee. Het klinkt zo hard, zo streng, ... Ik krijg het gevoel dat ik geen vrijheid meer heb om mijn persoonlijkheid weer te geven.

En dit zie ik ook bij hoogbegaafde kinderen met autisme terugkomen.
Ze zetten hun hakken in het zand wanneer ze dit woordje nog maar horen: Moeten! Je krijgt ze niet meer in beweging.

Maar ga eens na wat je op een dag allemaal moet... opstaan, eten, drinken, wassen, aankleden, school gaan, huiswerk maken, .....
Verschiet je er ook van? Er wordt veel 'gemoet' op een dag!

Daar komt bij dat deze kinderen geen objectief overzicht krijgen over de hoeveelheid moetjes tov magjes. Hun gebrek aan centrale coherentie maakt dat ze geen overzicht behouden over de verhouding tussen beiden. Hun aandacht wordt makkelijker dan bij andere kinderen gefocust op wat negatief is.
Hierdoor krijgen ze het gevoel dat ze enkel maar moeten en nooit mogen.

Misschien is het een idee om dit open te trekken. Samen bekijken wat de magjes en de moetjes zijn voor een kind.

Maar misschien is het ook een idee om te kijken of de moetjes echt wel zo moeten, of is er misschien een magje bij het moetje. Zo kan je echt wel zeggen dat je kind zijn speelgoed moet opruimen. Maar misschien mag je kind kiezen of het voor of na het voorleesboekje is.
Door kleine magjes toe te voegen aan de moetjes, krijgt je kind een stuk autonomie toegewezen.
Wat maakt dat het makkelijker gaat zijn om de moetjes te aanvaarden.

Bedenk ook hoeveel moetjes een kind op een dag al te verwerken heeft. Lukt dit? Of kan je dit toch wat beperken? Is het moeten echt een moeten, of .... is het vooral omdat jij er een fixatie op hebt en is het niet van zo'n groot belang.
Het is soms moeilijk om gewoontes en principes los te laten.... maar het kan soms wel bevrijdend werken.

En tenslotte hoor ik je zeggen: Is het echt nodig dat ik dit weer eens opschrijf en schematiseer.... Het zeggen is toch ook wel goed genoeg. TJA, daar ben ik streng op..... als je iets opschrijft ben je zeer concreet in je communicatie. Je bezegelt wat je met elkaar besproken hebt, en je maakt het blijvend duidelijk voor elkaar.
Dus ja, blijf dit opschrijven!! Voor kinderen geeft dit duidelijkheid en zekerheid.

En neen, je moet niet laten wat je hiermee aanvangt, maar het zou wel fijn zijn!

Download
  • Download
  • Kinderen, Ouders en Professionals
  • Autisme, Hoogbegaafdheid en Autisme & Hoogbegaafdheid

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes