Impact op je hoogbegaafde kind met autisme
Als ouder van een hoogbegaafd kind met autisme, ben je genoodzaakt veel ballen in de lucht te houden. Hierbij is er steeds een zorg over de toekomst van je kind: waar gaat hij terecht komen? Gaat hij gelukkig zijn in het leven.
Dit kan zwaar wegen en zorgen voor slapeloze nachten.
Je gedachten op papier zetten helpt om overzicht te creëren.
Hier deel ik een simpele oefening om te visualiseren op welk deel van een situatie je impact hebt en waar niet.
Je tekent een driehoek, zoals in de download is weergegeven. Aan de linkerkant schrijf je de elementen waar je als ouder direct impact hebt. Aan de rechterkant de elementen waar je geen impact hebt, maar die in de handen van je kind liggen.
Het is wel zo dat wanneer we de ‘impact’-kant aanscherpen, we vaak een gevolg zien op de kant waar we geen rechtstreekse impact hebben. Concentreer je dus op de ‘Impact’-kant en voer veranderingen door: consequenter, visualiseren, uitleggen, …
Een voorbeeld is het gaan slapen van je kind.
Op volgende elementen oefen je impact uit als ouder
- Tijdschema opstellen: Is er een vast uur? Volg ik dit consequent? Is het visueel zichtbaar?
- Voorspelbaarheid: Weet je kind wat er morgen gebeurt? Ben jij er morgen ook nog?
- Routine: Houden jullie een vaste slaaproutine aan? Hou je daar beter de touwtjes in handen?
- Avondactiviteit: Stonden er rustige activiteiten op de agenda?
- Sensorisch aangepaste materialen: Heb je al gedacht aan het materiaal van het dekbed? Het zicht vanuit het bed?
- Aangepast voeding: Om welk uur wordt er gegeten? Zijn er nog hapjes laat op de avond?
- Regeling rond schermtijd opstellen: Wat zijn de afspraken? Kan je deze aanhouden?
- Geborgenheid: Kan je organiseren dat je kind om 17u over de dag praat ipv in de slaapkamer?
Maar je kan er niets aandoen wanneer je kind:
- Piekeren: Jij woont niet in het hoofd van je kind… je draait er dus niet aan de knopjes.
- Nachtmerries: Jij speelt geen rol als ridder in de dromen van je kind om de draken te verslaan.
- Uit bed stappen: De grond is spijtig genoeg niet van Lava. Je kind verbrandt zijn voeten niet en bepaalt dus zelf wanneer hij uit bed komt.
- Zingen in bed: Tja, die K3-deuntjes die zijn gemaakt om mee te zingen…
Dit schema kan je ook gebruiken naar je kind toe bij ruzies met broers en zussen, op school, …
Veel succes
Download