Ik zie het anders
Richtingsmoeilijkheden en spiegelen komen zeer vaak voor, maar krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Wat als je kind consequent van 'tak' een 'kat' maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd? Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als je kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand. In dit overzichtelijke boek helpt Marc Litière ouders en leerkrachten om deze moeilijkheden tijdig op te merken. Hij legt uit hoe ze ontstaan en hoe je op een positieve manier op zoek kunt gaan naar een oplossing. Met veel praktische tips, voorbeelden en oefeningen.
Dit boek is zo herkenbaar wanneer je te maken hebt met kinderen met lateralisatiemoeilijkheden.
De makkelijkst herkenbare domeinen zijn de schooldomeinen zoals taal en rekenen. Bij taal draait een kind b en d om of p en q. Maar het schrijven en lezen verloopt ook een pak lastiger. Bij rekenen speelt het ruimtelijk visuele mee. Een breuk vormt dan een echte hindernis, maar ook optellen en aftrekken zorgt al voor de nodige problemen.
Er wordt ook opgemerkt dat deze kinderen vaak klungelig zijn, omdat hun ontwikkeling niet volkomen is verlopen zoals het moet. Gelukkig geeft Marc Litière ook heel wat oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan.