Het autistische denken
Autisme kent een zeer ruime invulling omdat het beschreven wordt als een
spectrum. Wat bij het ene kind werkt, werkt bij het andere kind juist
omgekeerd. Deze toolbox vraagt om verder te kijken dan het gedrag dat
een kind vertoont.
Het doel van deze toolbox is tweeledig:
- Het in kaart brengen van het denkpatroon van een kind wanneer er een
vermoeden is van autisme, bijv. bij hoogbegaafdheid.
De toolbox geeft je de mogelijkheid om een eerste screening naar
autistisch denken uit te voeren. Aan de hand van 9 testen krijg je
inzicht in het denkpatroon van het kind. Elke test wordt uitgebreid
besproken en behandelt een verschillend onderdeel van het autis-tische
denken: Centrale Coherentie, Executieve Functies en Theory of Mind. Een
checklist zorgt bij een vermoeden van autisme voor het overzichtelijk in
kaart brengen van het denken door therapeuten, leer-krachten en
CLB-medewerkers.
- Vanuit de testen wordt er teruggekoppeld naar de dagelijkse
klassi-tuatie. Dankzij tal van voorbeelden en oplossingen is deze
toolbox een handig instrument om in de klaspraktijk te gebruiken.
Deze link met het werkveld maakt het mogelijk om verder te kijken naar
het aanpakken van de moeilijkheden in de klas. De vele praktische
voorbeelden geven de lezer wellicht veel herkenning.
Adi Van den Brande begon als leerkracht binnen de autiwerking. Sinds
2014 begeleidt ze ouders van hoogbegaafde kinderen en kinderen met
autisme bij Het Lampje in Heverlee (www.hetlampje.be). Ze heeft zich
gespecialiseerd in het werken met de omgeving rond kinderen met de
dubbeldiagnose: hoogbegaafdheid en autisme. Hiervoor geeft ze lezingen
en cursussen aan ouders, scholen en hulpverleners. Naast de begeleiding
van de omgeving, brengt ze het denk-patroon van kinderen met (een
vermoeden van) autisme in kaart. Dit paspoort geeft de mogelijkheid om
begeleiding op maat van het kind te voorzien.