Gecontroleerde autonomie
Als ouder is het niet altijd makkelijk om je hoogbegaafde kind met autisme autonomie te geven.
Langs de ene kant vraagt je kind erom, omdat de leeftijd er wel is. Langs de andere kant zie je ook dat je kind heel wat negatieve ervaringen zal oplopen, omdat het nog niet de vaardigheden heeft.
Of je merkt dat je kind 'beter' functioneert wanneer hij autonomie krijgt. Maar je merkt dat hij langs de andere kant alle aansturing weigert en dat je als ouder dus soms niet meer veel te zeggen hebt.
Een mooie oplossing hiervoor is het geven van gecontroleerde autonomie.
Dit betekent dat je als ouder de regie in handen blijft houden, maar je kind mee laat beslissen. Op deze manier bekomt je kind autonomie, maar houdt jij toch controle.
Je kan dit stilletjes opbouwen:
- Geef aan dat je met je kind wil praten (jij als ouder bepaalt wat er gaat gebeuren). Je kind mag bepalen op welke manier en wanneer. Op zondag tijdens het naar de voetbal rijden. (je kind krijgt de autonomie om te kiezen).
- Je geeft aan welk onderwerp niet goed verloopt (jij als ouder bepaalt wat er gaat gebeuren) en je zoekt samen oplossingen (je kind krijgt de autonomie om te kiezen).
- Je schrijft van elke oplossing de voor- en nadelen, zodat je kind zicht heeft op alle mogelijke consequenties.
- Je maakt samen een top 5 op van oplossingen, waarvan je elke oplossing gedurende 14 dagen kan uitproberen om te kijken of hij werkt.
- Je stelt samen een checklist op van 5 controlepunten om te kijken of de oplossing heeft gewerkt, zodat je niet in ja-niet verhaaltjes vervalt.
- Je bouwt een feestje wanneer een methode gevonden is.
Een voorbeeldje. Je zou graag hebben dat huiswerk maken vlotter verloopt.
1. Je geeft aan dat je dit wil bespreken en je vraagt wanneer je kind dit wil bespreken.
2. Samen zoek je naar oplossingen vb. een ouder zit er naast, huiswerk voor het eten maken, vlak voor het slapen, in de woonkamer, ....
3. Je bespreekt de voor- en nadelen van elke oplossing vb. voordelen voor het eten: de stress is weg, we hebben geen ruzie, je kan goed slapen, je weet dat je in orde gaat zijn voor de volgende dag, je kan nog een hele avond spelen, je kan de knop school helemaal afzetten, .... nadelen: je bent moe en moet nog even verder doen, je kan nog niet dadelijk spelen, ....
4. Je maakt een top 5 van alle mogelijke oplossingen van punt 2 op en probeert deze 14 dagen uit.
5. Je stelt samen een checklist voor het maken van huiswerk op:
- Jij hebt max 2 keer moeten zeggen dat het huiswerk moet gemaakt worden.
- Je kind is niet boos geworden
- Het huiswerk is gemaakt voor het uur dat je kind naar boven moet
- Je kind heeft 2u kunnen spelen voor dat het naar bed moest
- Je kind heeft dit 8 van de 10 schooldagen kunnen doen.
6. Wanneer je merkt dat de gekozen oplossing van je kind werkt... kan je hem autonomie geven, omdat je dan weet dat het goed gaat verlopen. Soms kan je er nog een check doen na verloop van tijd.
Zo, veel succes, maar geniet eerst maar van de vakantie,
Laat een kind openbloeien,
Adi