executieve vaardigheden van kinderen met ASS trainingsboek
De executieve functietheorie is een van de belangrijkste cognitieve
verklaringstheorieën voor ASS – Autismespectrumstoornissen. Er worden
tekorten gevonden bij personen met ASS uit diverse leeftijdscategorieën
en niveaus van functioneren. ‘Executieve functies’ is een overkoepelende
term van diverse cognitieve functies die zelfcontrole mogelijk maken.
Men spreekt ook van de besturingsfuncties of controlefuncties. Deze
processen zorgen ervoor dat we onze gedachten en handelingen kunnen
aanwenden om vooropgestelde doelen te bereiken. Ze zijn van belang bij
nieuwe en complexe situaties.
Aan de hand van screening
worden de executieve vaardigheden en de tekorten in die vaardigheden in
kaart gebracht. Daarna kunnen de executieve vaardigheden worden
verbeterd aan de hand van individuele training en spelletjes,
psycho-educatie en training in het dagelijks leven. Er is speciale
aandacht voor de transfer, iets wat bij kinderen met ASS moeilijk is.
De
training kan worden gebruikt binnen residentiële en ambulante settings,
zoals revalidatiecentra, mobiele of thuisbegeleiding, begeleiding
binnen het onderwijs... Ze is bedoeld voor kinderen met ASS die
(rand)normaalbegaafd zijn. Ze is geschikt voor een leeftijd van 6 tot en
met 12 jaar.
Mieke Cuyle, psychologe, is
trajectbegeleidster IHP – Individueel Handelingsplan bij kinderen en
jongeren met autismespectrumstoornis in begeleidingscentra Het Anker en
Spermalie in Brugge. Het idee voor deze werkmap is ontstaan uit de
doctoraatsstudie ‘Understanding Autism spectrum Disorders from an
Executive Functioning Point of View’ van Sylvie Verté (Universiteit
Gent). Het trainingsprogramma is ontwikkeld in het kader van een
onderzoeksproject van het voormalige Steunpunt Expertisenetwerken (nu
SAM, steunpunt Mens en Samenleving).
SAM,
steunpunt Mens en Samenleving versterkt sociale professionals, hun
organisaties en het beleid, onder meer inzake de ondersteuning van
mensen met een handicap. SAM stimuleert de samenwerking tussen sectoren,
organiseert en ondersteunt (lerende) netwerken voor sociale
professionals, en zet samen met het werkveld projecten en
leeractiviteiten op. Meer informatie over SAM op www.samvzw.be.