Een steuntje in de rug - het gebruik van therapeutische verhalen
Kinderen vinden het heerlijk als de leerkracht een verhaal vertelt of
voorleest. Het werkt ontspannend en er ontstaat een plezierige, intieme
sfeer in de klas die nieuwe energie geeft. Ook met therapeutische
verhalen werkt het zo.
In elke klas zit wel een kind dat moeite
heeft met het leren van nieuwe dingen. Of een kind dat zichzelf reuze
stoer voordoet en vervelend gedrag vertoont, terwijl het eigenlijk heel
onzeker is. Soms is er onzichtbaar verdriet om een opa of oma die
overleden is, of omdat er een echtscheiding is uitgesproken. Er is het
kind dat moeite heeft met het sluiten van vriendschappen, dat sociaal
niet zo vaardig is. Zo zijn er talloze voorbeelden van situaties rondom
kinderen, waarin ze best een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het is
niet altijd mogelijk daar op school individueel aandacht aan te
besteden. Maar het vertellen van therapeutische verhalen in de groep,
kan kinderen nou net dat steuntje geven.
Nancy Davis, psycholoog, is
een deskundige op het gebied van post traumatic stress disorder en
werkt zowel met kinderen als volwassenen. In haar werk maakt zij veel
gebruk van therapeutische verhalen.Ria Pasman, therapeute, maakte een
keuze uit die verhalen gebaseerd op haar jarenlange schoolervaring.
Martine Delfos schreef het voorwoord.
Een ondersteunende bundel die een praktisch handvat biedt voor leerkrachten en therapeuten.
