Doe, kijk luister zeg
Deze publicatie is opgebouwd rond een uitgebreid onderzoeksinstrument,
met daarbij honderden creatieve ideeën om aan de slag te gaan rond
sociaal-communicatieve leerdoelen. De vele achtergrondinformatie over
perspectieven binnen autisme en de concrete richtlijnen voor het
ontwikkelen en toepassen van leerdoelen maken dat dit boek een goed
evenwicht biedt tussen theorie en praktijk.
Het
onderzoeksinstrument, 'The Assessment of Social and Communication Skills
for Children with Autism', bevat een set vragenlijsten die begeleiders
in staat stellen om een gedetailleerd profiel op te stellen van de
vaardigheden van het autistische kind in meer dan 100 subvaardigheden
rond sociale en communicatieve vaardigheden, om van daar uit een gericht
interventieplan op te stellen. Bij elke subvaardigheid hoort een
activiteitenfiche met specifieke richtlijnen om geïndividualiseerde
leerdoelen op te stellen rond o.a. wederkerigheid, imitatie, sociaal
spel, groepsvaardigheden en sociale communicatie.
De voorgestelde
leeractiviteiten kunnen zowel thuis als op school nuttig zijn, en zijn
zo opgesteld dat ze individueel aangepast kunnen worden aan de noden en
mogelijkheden van elk kind afzonderlijk. Doe-Kijk-Luister-Zeg bevat ook
eenvoudig te gebruiken observatieformulieren die helpen om de
vooruitgang van het kind in kaart te brengen.
Oorspronkelijke titel: Do-Watch-Listen-Say: Social and Communication Intervention for Children with Autism
(Brookes Publishing, 2000)
Over de auteurs:
KATHLEEN
ANN QUILL is directeur van 'The Autism Institute' in Massachusetts, VS.
Dit instituut verzorgt consultaties en professionele opleidingen voor
begeleiders van kinderen met een autismespectrumstoornis. Daarnaast is
zij een internationaal gerenommeerde spreekster rond de educatieve noden
van kinderen met autisme.
AUTISME CENTRAAL (Gent, België) is
een kennis- en expertisecentrum rond autisme. Naast het verzorgen van
opleiding en begeleiding van professionelen probeert het ook de kennis
en aanvaarding van autismein de maatschappij te vergroten.
