De kracht van het compliment

De kracht van het compliment

11 april 2019 • Boek •


Positieve feedback is voor leiders en managers de beste manier om medewerkers te motiveren. Toch richten we ons maar al te snel op `verbeterpunten in plaats van te versterken wat al goed is. Dennis, de hoofdpersoon in deze parabel, is zo iemand. Als coach van een pupillenteam én als manager hamert hij vooral op de negatieve punten, waardoor zijn goede intenties op zijn werk en op het voetbalveld niet worden waargemaakt. Nadat een vriend hem daarop attent maakt, gaat Dennis in gesprek met een mental coach, een profvoetballer en een toptrainer. Die laten hem onder meer zien waar een oprecht compliment aan moet voldoen en hoe hij zijn complimenten kan aanpassen aan de ontvanger. Stap voor stap leert Dennis hoe je mensen wél tot grootse daden brengt.

Complimenten, weet jij nog wanneer je voor het laatst een compliment gekregen hebt? Was je wat onwennig om dit in ontvangst te nemen of deed het je net dat ietsje groeien? En wanneer heb je de laatste keer een compliment gegeven aan iemand die je dierbaar was? Of doe je dat niet omdat je het wel moeilijk vindt, of omdat je enkel maar de negatieve punten ziet?

Maak je geen zorgen als je op deze vragen geen al te positief antwoord kon geven. Je bent zeker niet de enige. De meeste mensen zijn heel kritisch ingesteld. Men ziet makkelijk welke punten niet goed lopen en vatbaar zijn voor verbetering. Dit noem je negatief kritisch. Spijtig genoeg is ons brein getraind om spontaan op deze manier te reageren. Weet dat positief kritisch zijn even makkelijk is, het vergt enkel wat oefening.

  • Boek
  • Ouders en Professionals
  • ISBN 9789047011286
  • Henk Jan Kamsteeg
  • Business bibliotheek

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes