De kracht in jezelf, Hulpprogramma voor leren leren en onderpresteren.

De kracht in jezelf, Hulpprogramma voor leren leren en onderpresteren.

10 december 2018 • Boek • Hoogbegaafdheid en Autisme & Hoogbegaafdheid

Onderpresteren is bijna altijd inherent aan hoogbegaafdheid. Hoogbegaafdheid en onderpresteren krijgen op scholen veel aandacht. Het is belangrijk dat hoogbegaafde kinderen leren om weer te leren, oftewel leren leren. Dit hangt sterk samen met de motivatie van hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafdheid is door onderpresteren een complex begrip.

Hoogbegaafde kinderen krijgen niet altijd het gewenste onderwijsaanbod en de juiste begeleiding, met als gevolg dat zij onvoldoende worden uitgedaagd en blijven hangen in het ‘informele leren’. Als gevolg daarvan ontwikkelen ze onvoldoende vaardigheden in bijvoorbeeld discipline en doorzetten en metacognitieve vaardigheden, zoals plannen en reflecteren. Onvoldoende vaardigheden in het ontwikkelen van leren leren kan leiden tot onderpresteren. Hoogebegaafde kinderen kunnen zich ongelukkig en geïsoleerd voelen of vluchtgedrag vertonen. Veel voorkomende problemen zijn verveling, perfectionisme (inclusief faalangst), onzekerheid en hyperactiviteit.

Vaak voelen hoogbegaafde kinderen zich niet in hun sas. Dit aanpakken vraagt een ruim werkkader. Het is een fijne methode om met kinderen aan de slag te gaan. Het kan in sommige omstandigheden te omslachtig zijn. 

  • Boek
  • Kinderen
  • Hoogbegaafdheid en Autisme & Hoogbegaafdheid
  • Kuipers J
  • Eduforce

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes