Communicatiebox voor school en ouders
Waarom fluistert de leerling met autisme alleen in de les? Waarom
antwoordt zij alleen met ja of nee op open vragen? Waarom weigert hij de
deelstappen te noteren bij wiskunde? Waarom lijken zijn antwoorden in
de klas zo brutaal? Waarom kijkt ze mij niet aan als ik tegen haar
praat?
Autisme heeft vele gezichten, maar een ding hebben de
kinderen en jongeren in de voorbeelden hierboven gemeen: ze hebben in de
communicatie een probleem om af te stemmen op de ander, en de ander op
hen. Hierdoor verloopt de communicatie tussen jou en het kind vaak
moeizaam. Voor het kind met autisme geldt vaak de volgende paradox: 'Ik
kan praten maar het feit dat communicatie mijn kernprobleem is, betekent
dat ik niet goed kan communiceren wat het probleem is!'
Met de
Communicatiebox voor school en ouders leer je hoe je
communicatieproblemen bij kinderen en jongeren met autisme kunt
herkennen en hiervoor - op basis van een handig communicatieprofiel -
slimme interventies en hulpmiddelen kunt inzetten om de communicatie
kwalitatief te verbeteren en te ondersteunen. Denk hierbij aan
hulpmiddelen als Sociale (Strip)Verhalen, hulp- en steunkaarten,
emotieschalen, suggesties bij woordvindingsproblematiek,
oplossingsgerichte vaardigheden en prikkelreducerende hulpmiddelen.
Met
de doeltreffende aanpak uit de Communicatiebox kun je kinderen en
jongeren met autisme in de klas én thuis persoonsgericht ondersteunen.
De Communicatiebox is bedoeld voor het vo en mbo, maar kan ook al worden
ingezet vanaf groep 7.