Bericht aan iedere kampleider

BERICHT AAN IEDERE KAMPLEIIDNG 💛🧡

02 juli 2019 • Blog • Autisme en Autisme & Hoogbegaafdheid

Het is vakantie! En jij en je team hebben een fantastisch kamp voorbereid met geweldige activiteiten. Dank je hiervoor!!

Ik wil je even attent maken op 'Marie'. Zij gaat dit jaar voor de eerste keer mee op kamp. 
Zij heeft enorm uitgekeken naar de vakantie. Maar, misschien niet op eenzelfde wijze als alle andere kinderen.

Ze is uitgeput van het schooljaar, en wil rust hebben. En nu wordt ze al dadelijk op kamp gestuurd door haar ouders die moeten gaan werken. De meeste kinderen gaan hier wel goed mee om. Maar 'Marie' niet. Dit komt omwille van haar autisme.

Het einde van het schooljaar gaf al veel stress: toetsen, afscheid nemen van leerkracht, wegvallen van structuur, .... en nu komt er al terug een nieuw kamp aan. Best heftig voor haar.

Ze stelt zich  vragen: Wie is er op het kamp? Wie is de leiding? Welke kamer is voor haar? Welk bed? Slaapt ze alleen of zijn er snurkers bij haar? Wie gaat het zien dat ze nood heeft aan hulp? Welke activiteiten gaan er komen? Welk eten? Gaat ze het lusten? Moet ze alle activiteiten meedoen?

Dit zijn de 100000001 vragen die een kind met autisme zich stelt.
Ja, dit zijn ook de vragen die alle andere kinderen zich zullen stellen. Enkel geraakt 'Marie' uit dit kluwen van vragen niet weg. Marie kan zelf de antwoorden niet vinden, kan zich de situatie niet voorstellen als ze het niet zelf heeft gezien of wanneer niemand het haar heeft uitgelegd.

Als jonge begeleider is het niet makkelijk om een kind met autisme in je groep te hebben. Maar het gaat je best wel lukken, want je hebt gekozen om met kinderen om te gaan. 

Ik ben dan ook even heel vrij om je nog enkele tips mee te geven voor de vakantie:

  • PEN & PAPIER: heb altijd pen en papier in je achterzak zitten zodat je kan uittekenen wat je bedoelt of wat er gaat gebeuren. Door te tekenen maak je alles heel concreet en vertraag je de wereld even. En dit is zo fijn voor Marie
  • AGENDA: Overloop even de activiteiten van de volgende dag met 'Marie'. Ja, ik weet ook dat een kamp soms wat chaotisch verloopt, maar je kan wel in grote lijnen zeggen wat er gaat gebeuren. De kleine onverwachtte elementen neemt 'Marie' er wel bij. 
  • VOORSPELLEN: neen, ik ben geen pretbederver, maar verklap het nachtspel en de zoektocht maar aan 'Marie'. Doordat ze weet wat er gaat komen kan ze genieten van de activiteit. Anders heeft ze enkel maar stress. Oh ja, je kan met 'Marie' echt wel afspreken dat ze niets zegt aan de andere kinderen. 
  • NIET KUNNEN: soms zal 'Marie' zeggen dat ze niet wil meedoen. Maar eigenlijk bedoelt ze dit niet zo. Ze bedoelt eigenlijk: ze wil wel graag meedoen om je een plezier te doen, maar ze kan nu niet. Misschien begrijpt ze het niet helemaal, misschien volgt het te snel op een voorgaande activiteit, misschien is ze te moe, misschien voelt ze zich angstig, .... Vraag me er zeker naar, want waarschijnlijk kan ik het je niet vertellen. Oh ja, vraag niet gewoon 'waarom' doe je niet mee. Maar wel: begrijp je wat je moet doen, ben je moe, heb je schrik, wil je met andere kinderen in de groep, .... Deze kleine duidelijke vragen zijn voor haar net iets makkelijker. 
  • OP: soms is de batterij van 'Marie' echt op. Ze gaat dan even in het rode. Dit kan voor jou misschien heel heftig zijn. Maar laat dat maar overwaaien. 'Marie' gaf even aan dat het voor haar teveel was, dat ze de situatie niet begreep en niet kon meedoen met wat je van haar vroeg. Een crisis is meestal omdat 'Marie' moe is, omdat ze niet begrijpt wat er wordt gevraagd of gedaan, omdat ze zich niet veilig voelt. Laat haar eerst afkoelen en zoek daarna samen uit wat ze nodig heeft om wel helemaal mee te kunnen doen. (naar het probleem kijken lost meestal niets op). 

Ik ben er zeker van dat 'Marie' het leuk zal hebben bij jou op kamp!!


Geniet ervan en nogmaals bedankt dat je dit voor haar wil doen!!

Adi

Download

Wil je op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in & ontvang alle nieuwtjes