Autisme Verbeelden
Dit boek biedt inspiratie voor het werken met beeldtaal en metaforen in de begeleiding van kinderen en jongeren met autisme.
Praten
met kinderen en jongeren met autisme over hun diagnose begint niet met
informeren maar met luisteren. Luisteren naar en aansluiten bij hoe het
kind of de jongere zichzelf en dat ‘autisme’ ervaart is de sleutel tot
succes. En hoe kan dat beter dan door een taal te gebruiken die niet
alleen kindvriendelijk is maar ook autismevriendelijk, met name
beeldtaal? Beelden zeggen niet alleen meer dan duizend woorden, ze geven
kinderen en jongeren met autisme ook de kans om uit te drukken wat ze
zo moeilijk gezegd krijgen in een klassiek gesprek waar alleen maar
gepraat wordt. Met beelden laten kinderen en jongeren met autisme
letterlijk in hun hoofd kijken. En door te tekenen of op andere manieren
‘uit te beelden’ voldoet al wie kinderen en jongeren met autisme
begeleidt ook aan dat ander criterium van een autismevriendelijke
begeleiding, met name dat samen doen belangrijker is dan praten. Met
Autisme ver-beeld-en leveren Thomas Fondelli en Isabelle Niset een
onschatbare rijkdom aan inspiratie voor het werken met metaforen in de
begeleiding van kinderen en jongeren met autisme. De beelden en verhalen
van de kinderen en jongeren in dit boek tonen aan hoe verschillend de
beleving van autisme kan zijn. De uniciteit en creativiteit van de
‘beelden’ in dit boekje maken het tot een boekje om te lezen en te
herlezen maar vooral te koesteren.