Autisme in het gezin
Er bestaat niet zoiets als een kind met autisme. Kinderen met autisme
groeien op in gezinnen en autisme raakt via het kind het hele gezin.
Hulpverlening die enkel oog heeft voor het kind met autisme, schiet
tekort: gedragsveranderingen van het kind met autisme houden geen stand
als het gezin niet mee verandert. Sterker nog, omdat het gedrag van
ouders, broers en zussen een krachtige invloed uitoefent op het
functioneren en de ontwikkeling van het kind met autisme is het gezin
een belangrijke motor voor verandering. Het eerste deel van dit boek
biedt een systematisch overzicht van de impact die autisme heeft op het
hele gezin en op de opvoedingstaak van ouders. Wat doet een kind met
autisme met het gezin waarin het opgroeit? Een aantal herkenbare
problemen en dynamieken in gezinnen met een kind met autisme komt aan
bod. In het tweede deel worden er concrete methodieken en een
stappenplan aangereikt om ouders te begeleiden die dreigen vast te lopen
in de opvoeding van hun kind met autisme. Door het hele boek heen wordt
het gezin consequent niet als deel van het probleem maar als deel van
de oplossing beschouwd. Wilfried Peeters is psycholoog en werkt al meer
dan 25 jaar in de autismehulpverlening, waarvan het grootste deel in het
expertisecentrum autisme van het UZ Leuven. Door de jaren heen gaf hij
talloze vormingen aan hulpverleners en merkte hij de behoefte aan een
leidraad bij het begeleiden van gezinnen met een kind met autisme. Hij
publiceerde hierover verscheidene artikels in wetenschappelijke
tijdschriften. Momenteel werkt hij voor een mobiel kinderpsychiatrisch
team van het UPC KU Leuven (yuneco combi) en is hij als lector verbonden
aan de bachelor-na-bacheloropleiding autisme van de AP-hogeschool in
Antwerpen.