HET GESPREK MET DE NIEUWE LEERKRACHT

  • Posted on: 27 August 2016
  • By: Adi

meeting

5 Tips voor het schooljaar te starten

Stap dadelijk in het begin van het schooljaar naar de leerkracht. Een goede samenwerking vanaf de start is enkel in het voordeel van je kind.

1. Zoek naar de verbondenheid tussen met de leerkracht.
Voor mij is het tonen van kwetsbaarheid hierbij noodzakelijk. Je bent geen topatleet die voor een zijn gouden medaille gaat. Je bent een ouder van vlees en bloed met heel wat zorgen aan je hoofd. Jouw eerlijkheid opent poorten opdat de leerkracht eerlijk en kwetsbaar kan zijn. Vraag hem/haar dan ook naar de mogelijkheden een draagkracht. Naar elkaars kwetsbaarheid vragen en luisteren creëert openheid voor elkaar.



2. Maak een lijstje met de punten die je zou willen bespreken:

  • zorgpunten van je kind
  • onduidelijkheden binnen het klasgebeuren
  • gekende werkende aanpak
  • and last but not least: positieve elementen. Dit is de groeimotor voor je kind

Wees in deze lijst zeer concreet, dat maakt het voor jou makkelijker tijdens het gesprek.
Gebruik het lijstje als back-up en niet als to-do-lijstje. Dat werkt heel angstaanjagend voor een leerkracht. 
Zelf zou je het ook niet fijn vinden als iemand jou bekritiseert over je huishouden.


3. Heb vertrouwen in de expertise van de leerkracht.
Zij doen deze job vaak al jaren en hebben al heel wat kinderen zien passeren. En vooral ook zij willen je kind gelukkig zien. Ga met een ingesteldheid van bondgenootschap in gesprek en durf de leerkracht ook om hulp te vragen. Deze positieve houding draag je zeker over op je kind.


4. Vraag wat de plannen zijn voor het volgende schooljaar.
Vaak hebben de leerkrachten mooie projecten voorzien voor het komende schooljaar. Hier samen op verder borduren maakt de werklast voor de leerkracht minder groot en laat je kind zich ook minder anders voelen binnen de klasgroep.

  • speelplaatsorganisatie
  • klasprojecten
  • organisatie van de agenda
  • .....

5. Haal de noodzaak aan concrete aanpassingen aan i.f.v. je kind. Ga er niet zomaar vanuit dat de vorige leerkracht dit wel zal doorgegeven hebben. Vaak zijn het kleine puntjes die voor je kind een groot verschil maken.

  • extra mondeling herhalen van opdracht
  • doornemen van de agenda
  • moment van extra leerstof
  • ...

 
 Vergeet tenslotte geen planning. Neem hier de genomen afspraken in op met een concrete start- en evaluatiedatum. Op deze manier kan je later heel concreet aanpassingen doorvoeren. Vergeet je vervolgafspraak dus niet dadelijk vast te leggen.

Véél succes!! Heb je vragen over gesprekken met je leerkracht. Aarzel niet om me te contacteren: adi@hetlampje.be of 0474/57 79 20.

 

 

 

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.